مرسدس بنز براباس؛ سریع ‌ترین سدان+ عکس

تولید یک سدان پرقدرت و سریع توسط بنز اتفاق تازه‌ای نیست، اما خودرویی با موتور حجیم ۶٫۳ لیتری و قدرت ۷۸۸ اسب بخار که صفر تا ۱۰۰ آن تنها به ۳٫۹ ثانیه نیاز دارد، بدون‌شک یک نمونه منحصر‌به‌فرد است.

 

بخشی از اتومبیل‌های ساخت مرسدس بنز را سدان‌های سریع و قدرتمندی تشکیل می‌دهند که بسیاری از آنها از مدل‌های AMG به شمار می‌روند. اما این مدل فوق‌العاده که تیونینگ آنرا براباس به عهده داشته، در میان نمونه‌های مشابه و لوکس دایملر که متعلق به کلاس اس هستند نیز منحصر‌به‌فرد است.

این نمونه که به تازگی رونمایی شده، براباس SV12 R دوتوربویی ۸۰۰ نام دارد که مدعی بالاترین سرعت و توان موتور در میان خودروهای سدان است. در تیونینگ این خودرو، موتور سیلندر ۱۲ و ۵٫۵ لیتری اس۶۰۰ با موتور ۶٫۳ لیتری جدید به علاوه میل‌لنگ‌های تازه، میل بادامکی، سرسیلندر، سوپاپ هوا، اگزوز، توربوشارژر، پیستون‌های قوی‌تر و واحد کنترل الکترونیکی خودرو -ECU- با طراحی خاص جایگزین شده است.


نتیجه این تیونینگ، موتوری حجیم و پرقدرت با توان ۷۸۸ اسب بخار است – معادل ۸۰۰ اسب بخار متریک که بخشی از نام این سدان را تشکیل می‌دهد- که گشتاور نیرویی معادل ۱۴۲۰ نیوتن‌متر تولید خواهد کرد، البته این گشتاور توسط کنترل الکترونیک به ۱۱۰۰ نیوتن‌‌متر محدود خواهد شد.

ترمزهای بزرگ‌تری برای کنترل این شتاب و سرعت سرسام آور تعبیه شده‌اند و از نمونه تازه‌ای از دیفرانسیل با لغزش محدود -LSD- برای حفظ حرکت چرخ‌ها استفاده شده است. مطابق اعلام مرسدس بنز امکانات داخلی متعددی برای این سدان جدید پیش‌بینی شده و طراحی داخلی این خودرو نیز مطابق درخواست مشتریان خواهد بود.

با این حال تنها ۳٫۹ ثانیه کافی است تا این اتومبیل از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر‌در‌ساعت برسد. حداکثر سرعت براباس جدید در بزرگراه، توسط واحد کنترل الکترونیکی به ۳۴۹ ‌کیلومتربر‌ساعت محدود خواهد شد.



تاريخ : سه‌شنبه ۱۱ آبان ،۱۳۸٩ | ٩:۳٤ ‎ق.ظ | نویسنده : حمیدمظاهری راد | نظرات ()

سرنوشت نا معلوم خودرو پس از هدفمندی یارانه ها

از تابستان 1386 تا حال حاضر، سهمیه بندی بنزین یکی از مباحث داغی است که در هر محفل ایرانی مطرح است. هدف از اجرای طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی و تزریق مازاد درآمد حاصل از این طرح در پروژه های بزرگ اقتصادی و در نهایت رفع بیکاری و محرومیت از چهره جامعه ایرانی عنوان شده بود و الان با آغاز اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، بنزین از جمله اقلامی است که همچنان دغدغه اصلی مردم و اقتصاددانان کشور قرار گرفته است.

بنزین با قیمت آزاد جهانی بایستی به مصرف کننده ای عرضه شود که خودروی خود را با قیمت آزاد جهانی تهیه می کنند.

پس از آزاد شدن قیمت بنزین، مصرف کننده ایرانی بایستی قیمتی معادل فوب خلیج فارس را روانه باک ماشین خود نماید در حالی که حداقل دو و نیم برابر قیمت ماشین در کشورهای خلیج فارس را بپردازد. آیا این جفایی بزرگ بر مصرف کننده ایرانی نیست؟ کیفیت تولید ماشین در داخل کشور در کنار قیمت های سرسام آور که هیچ نسبتی با میزان درآمد مردم و کیفیت خودروی تولید شده ندارد، فقط یک راه حل را می طلبد و آن آزاد سازی قیمت خودرو در کنار آزاد سازی قیمت بنزین است.
این در حالی است که  دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار خودرو پیش بینی متفاوتی دارد. احمد نعمت‌بخش میگوید در صورت اجرای لا‌یحه هدفمند‌سازی یارانه‌ها، شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت فروش خودروها در کشور خواهیم بود‌.

 قیمت خودروهایی مانند پژو 405، سمند، پرشیا و 206 که در ایران 14 تا   20 میلیون تومان فروخته می شود در جهان 7تا 13 هزار دلار است و به عبارتی دیگر خودروسازان در رنج جهانی برای هر ماشین حداقل 7 میلیون اضافه از مردم می گیرند که اگر خریدار این پول را در بانک هم سپرده گذاری کند، سالانه  20درصد سود یعنی 1.400.000 تومان در سال برابر 120.000 تومان در ماه که مساوی یارانه 400 لیتر بنزین می شود. واین جدا از اصل پول است،یعنی ما برای یک خودروی متوسط یارانه 400لیتر بنزین را از مردم میگیریم وبعنوان رانت به خودروساز می دهیم، برای خودروی پراید هم این مبلغ حداقل نصف آن یعنی معادل یارانه  200لیتر بنزین است.


بازار خودرو پس از اجرای لایحه هدفمندی یارانه ها نیازمند بررسی های دقیق و تصمیم های کارشناسی شده است  تا هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان به حقوق خود دست یابند.



تاريخ : جمعه ٧ آبان ،۱۳۸٩ | ۱:٥٧ ‎ب.ظ | نویسنده : حمیدمظاهری راد | نظرات ()
  • فروش بک لینک | بک لینک