ارزیابی کیفی خودروها در اسفند 88 ؛ بنز اول، پراید 141 آخر

تایج ارزیابی سطح کیفی خودروهای داخلی در اسفند ماه سال گذشته در حالی اعلام شد، که طی آن، بنز E350 در صدر جدول رده بندی نشست و پراید 141 نیز همچنان قعرنشینی خود را حفظ کرد.

در این ارزیابی که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و روی سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار دارد، 25 خودرو سواری تولید داخل، مانند ماه‌های گذشته در ۹ معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی، بدنه، نفوذ آب و رنگ مورد بررسی کیفی قرار گرفته و با توجه به نمرات منفی، در سه گروه خیلی خوب، خوب و قابل قبول دسته بندی شده اند.

خودروهای با امتیاز منفی بین صفر تا ۱۲۰ در گروه خیلی خوب، بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در دسته خوب و بین ۲۰۰ تا ۲۷۷ نیز در سبد خودروهای قابل قبول جای گرفته‌اند. در این رده‌بندی‌ها البته خودروهایی که نمره منفی آنها بین ۲۷۷ تا ۴۱۰ باشد در گروه حداقل قابل قبول و آنهایی که نمره منفی‌شان بیش از ۴۱۰ باشد غیرقابل قبول به حساب آمده و اجازه تولید نخواهند داشت. این در شرایطی است که طی رده‌بندی دی‌ماه هیچ‌یک از 28 خودرو تحت ارزیابی در این دو گروه قرار نگرفته‌اند. از نکات قابل توجه رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در آخرین ماه سال 88، می‌توان به غیبت مزدا3، نیسان رونیز و پراید نسیم اشاره کرد، محصولاتی که احتمالا به دلیل تیراژ اندک طی اسفند، در ارزیابی کیفی این ماه غایب هستند.

صدرنشینی بنز با صداهای غیرعادی

مرسدس بنز E350 که مانند دیگر هم خانواده‌های خود، قرار است با خودروسازی ایران، وداع کند، طی ارزیابی اسفند ماه، با 5.7 امتیاز منفی، در صدر جدول نشسته است.

این محصول که در ایران خودرو به مونتاژ می‌رسد، تنها در معیار صداهای غیرعادی، نمره منفی دارد. صدرنشینی بنز در شرایطی است که بنابر اعلام دایملر، این شرکت همکاری‌های خود با خودروسازی ایران را قطع خواهد کرد و با این حساب بنزی‌ها آخرین روزهای حضور خود در ایران را پشت سر می‌گذارند.

صدرنشینی E350 در حالی است که مونتاژی چشم بادامی پارس خودرو یعنی ماکسیما، با 8.20 امتیاز منفی در رده دوم جدول قرار دارد.

این خودرو در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده و بالاترین آن با معیار رنگ در ارتباط است.

پس از ماکسیما، هم وطن آن یعنی گرند ویتارا در حالی سوم جدول شده که تنها 3.2 نمره منفی، بیش از ماکسیما کسب کرده است.

گرند ویتارا که در ایران خودرو خراسان و تحت لیسانس شرکت سوزوکی ژاپن مونتاژ می‌شود، در معیارهای تزئینات، بدنه و رنگ، امتیاز منفی به خود می‌بیند.

پس از ویتارا، هیوندایی آوانته با 9.25 امتیاز منفی، چهارم جدول شده و در چهار معیار تجهیزات الکتریکی، تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد. آوانته از تولیدات بخش خصوصی کشور به حساب می‌آید و تحت لیسانس هیوندایی کره، در راین خودرو مونتاژ می‌شود.

رده‌های فرانسوی

اما نگاهی نیز به رده‌های پنجم تا دهم جدول که در اختیار فرانسوی‌ها است بیندازیم.

رده پنجم در حالی به پژو 206 هاچ‌بک رسیده که این خودرو به جز ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی دارد و بالاترین آن با بخش تزئینات در ارتباط است.

با فاکتور گرفتن از بنز، پژو 206 کمترین نمره منفی را در بخش رنگ بین کل خودروهای تحت ارزیابی اسفندماه، به خود اختصاص داده است. پس این محصول، نماینده رنو یعنی مگان در شرایطی ششم شده که تنها در 3 معیار تزئینات، بدنه و رنگ، امتیاز منفی به خود می‌بیند.

این محصول مونتاژی پارس خودرو 8.27 امتیاز منفی دارد و بالاترین آن به تزئینات مربوط است.

زانتیا نیز که با 30 امتیاز منفی پشت سر مگان قرار گرفته، در پنج معیار تجهیزات الکتریکی، تزئینات، بدنه، رنگ و نفوذ آب، نمره منفی دارد و بالاترین آن به بخش بدنه مربوط است.

اختلاف کیفی در تندر-90

اما سری هم به تندر-90 بزنیم. در رده‌بندی اسفند ماه، تندر ایران خودرو تنها به واسطه سه دهم امتیاز منفی کمتر، بالاتر از همتای پارس خودرویی خود قرار دارد و 30 امتیاز منفی به دست آورده است. این محصول که هشتمین عضو جدول به حساب می‌آید در معیارهای تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ نمره منفی به خود می‌بیند و بالاترین آن به بخش بدنه مربوط است.

تندر پارس خودرو نیز که در همان معیارهای همتای ایران‌خودرویی خود، امتیاز منفی کسب کرده، با 3.30 نمره منفی در جایگاه نهم جدول جای گرفته است.

بالاترین امتیاز منفی این محصول، مشترکا به دو معیار تزئینات و رنگ مربوط می‌شود.

هم ایران خودرو و هم پارس خودرو، تامین قطعات خود را از طریق رنوپارس انجام می‌دهند و شرکت رنو بر قطعات به کار گرفته شده در تندرهای تولیدی آنها نظارتی سخت گیرانه دارد.

اما پس از تندر پارس خودرو، یک فرانسوی دیگر با نام پژو 206 صندوق دار با نمره منفی 6.30 جای دارد. این محصول به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در همه معیارها امتیاز منفی کسب کرده و بالاترین آن نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود.

رده‌های خصوصی

رده‌های یازدهم و دوازدهم جدول در شرایطی به خودروهای بخش خصوصی رسیده که هیوندایی ورنا با 5.42 امتیاز منفی، یازدهم است و در چهار معیار تزئینات، تجهیزات الکتریکی، بدنه و رنگ امتیاز منفی به خود می‌بیند.

این محصول در راین خودرو و تحت لیسانس هیوندایی به مونتاژ می‌رسد.

فولکس گل نیز که دوازدهم است، در پنج معیار سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی، تزئینات، بدنه و رنگ امتیاز منفی دارد. نمره منفی این محصول در معیار سیستم موتور بالا به نظر می‌رسد.

ظاهرا تولید گل متوقف شده و این آلمانی، راین خودرو را ترک کرده است.

پس از این محصول، ریو در شرایطی در رده سیزدهم جدول قرار گرفته که در تمام معیارها امتیاز منفی دارد و مانند گل نمره منفی بالایی در معیار سیستم موتور به خود می‌بیند.

اما نگاهی نیز وضعیت کیفی سمند، پژو 405 و پارس بیندازیم.

سمند که با 3.105 امتیاز، بالاتر از پژو 405 و پارس، قرار گرفته و عضو پانزدهم جدول به حساب می‌آید، به جز سیستم تعلیق، در باقی معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند.

بالاترین نمره منفی این خودرو در بخش تزئینات به دست آمده است.

پس از سمند، با پژویی‌های پرمصرف ایران خودرو روبه‌رو می‌شویم که در رده‌های پانزدهم تا هجدهم جدول قرار دارند.

پژو پارس، محصول قدیمی و پرمصرف ایران خودرو در حالی در مدل خراسانی خود، 106 امتیاز منفی کسب کرده که در تمام معیارها نمره منفی دارد.

مدل تهرانی پارس نیز با یک امتیاز منفی بیشتر و کسب نمره منفی در تمام معیارها، در دو رده بعد قرار گرفته است. بین این دو نیز در شرایطی پژو 405 خراسان، شانزدهم جدول شده که تنها در معیار نفوذ آب، امتیاز منفی ندارد.

405 تولید تهران نیز با کسب نمره منفی در تمام معیارها، هجدهمین عضو جدول و آخرین محصول گروه خیلی خوب‌ها به شمار می‌رود.

دو رکورد منفی برای MVM صدرنشین

حال به سراغ گروه خوب‌ها برویم، گروهی که MVM چینی صدرنشین آن است. MVM، محصول کوچک بخش خصوصی خودروسازی ایران، 7.146 نمره منفی کسب کرده و این موضوع از افزایش نمرات منفی MVM در مقایسه با ارزیابی بهمن ماه حکایت می‌کند.

این محصول چینی همچنین رکورددار نمره منفی در معیار سیستم موتور و تجهیزات الکتریکی بین 25 خودرو تحت ارزیابی اسفند ماه، به شمار می‌رود.

MVM در سیستم تعلیق، ترمز، صداهای غیر عادی و نفوذ آب، امتیاز منفی ندارد. لیفان دیگر چینی مونتاژی در کشور نیز که پشت سر MVM قرار گرفته، به جز ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در باقی معیارها امتیاز منفی دارد و در مجموع، 150 امتیاز منفی کسب کرده است.

پس از این محصول مونتاژی بخش خصوصی، به پژو روآی سال می‌رسیم که 5.150 امتیاز منفی به خود می‌بیند و در تمام معیارها نیز نمره منفی دارد. این خودرو که جایگزین مدل قدیمی روآ شده، طی رده بندی اسفند ماه، بیشترین نمره منفی را در معیار سیستم تعلیق بین کل خودروهای تحت ارزیابی، به خود اختصاص داده است.

پس از روآ به سایپا 132 می‌رسیم، خودرویی که در تمام معیارها منفی است و رکورددار نمره منفی در دو معیار نفوذ آب و صداهای غیرعادی، بین 25 خودرو تحت ارزیابی اسفند ماه، به شمار می‌رود.

پس از 132، پراید صبا با 2.185 منفی، رده بیست و پنجم جدول را در اختیار دارد و در بخش رنگ، رکورددار نمره منفی به حساب می‌آید.

در رده بیست و چهارم جدول نیز پراید پارس خودرو در شرایطی جا خوش کرده که علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، در دو بخش بدنه و ترمز، نیز رکورددار کسب امتیاز منفی به شمار می‌رود.

فقط سایپا 141 قابل قبول است!

سایپا 141، قعرنشین همیشگی جدول رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی نیز، که در تمام معیارها امتیاز منفی به خود می‌بیند، در معیار تزئینات، بیشترین نمره منفی را بین خودروهای تحت ارزیابی اسفند 88 به خود اختصاص داده است.

این محصول تنها عضو گروه خودروهای قابل قبول به شمار می‌رود.



تاريخ : پنجشنبه ٩ اردیبهشت ،۱۳۸٩ | ۸:٥۳ ‎ب.ظ | نویسنده : حمیدمظاهری راد | نظرات ()
  • فروش بک لینک | بک لینک