معرفی سیستم الکترونیکی پژو 206

امروز قصد داریم که شما خوانندگان عزیز را با سیستم الکترونیکی پژو 206 و آپشن‌های فعال و غیر فعالی که روی این سیستم قرار دارد آشنا کنیم. البته مطالبی را که در این مقاله برای شما می‌گوییم مربوط به 206 های قبل از سال 92 می‌شود چون در 206 های مدل 92 این سیستم با سیستمی که سطح آن بسیار پایین‌تر است، عوض شده و بسیاری از امکانات و آپشن‌های آن حذف شده است.

این سیستم ساخت کمپانی‌های Bosch و Simens آلمان می‌باشد و به آن سیستم مالتی پلکس گفته می‌شود. استفاده از سیستم مالتی پلکس باعث کم شدن دسته سیم‌ها می‌شود و از پیچیده شدن آن‌ها می‌کاهد. سیستمی که در پژو 206 قرار دارد با نام bsi شناخته می‌شود. این سیستم توسط کمپانی Simens طراحی و ساخته شده و در واقع مغز اصلی آن شناخته می‌شود. هرکدام از سیستم‌های الکترونیکی این خودرو دارای کنترلرهای جداشدنی می‌باشد که از طریق دو شبکه can (ساخت Bosch) و van (ساخت گروه psa) اطلاعات به همان مغز اصلی یعنی bsi میرسانند (البته این نکته را باید گفت که سرعت انتقال اطلاعات شبکه can بیشتر ازvan است). اطلاعات توسط bsi ذخیره و محاسبه می‌شود و توسط آن دستور انجام کار صورت می‌گیرد. به عنوان مثال وقتی راننده می‌خواهد بوق بزند این دستور به مغز اصلی یعنی bsi می‌رود و پس از دستور، آن خودرو شروع به بوق زدن می‌کند.

حالا به معرفی امکانات و آپشن‌هایی که روی این سیستم در خودروی پژو 206 قرار دارد می‌پردازیم:

سیستم FOLLOW ME:

این سیستم که follow me (یا همراهی در محیط‌های تاریک) نام دارد این امکان را به سرنشینان خودرو می‌دهد که اگر در یک محیط تاریک پیاده شده به عنوان مثال قصد رفتن به خانه را داشته باشد می‌تواند در حدود 30 ثانیه از چراغ‌های خودرو استفاده کند تا بتواند به مکان مناسبی برسند. برای اینکه از این سیستم استفاده کنید کافیست اتومبیل را خاموش کنید و پس از بستن سوییچ یکبار نور بالا بدهید، چراغ‌ها روشن می‌مانند و حالا با خیال راحت پیاده شده و درب‌ها راقفل کنید. چراغ‌ها پس از 30 ثانیه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شوند.

سیستم ECO MODE:

اگر در زمانی که اتومبیل خاموش باشد و از ضبط استفاده کنید پس از 30 دقیقه برای محافظت از باتری ضبط به صورت خودکار خاموش می‌شود و تا زمانی که اتومبیل روشن نشود نمی‌توان از آن استفاده کرد اما نکته‌ی جالب در مورد آن هوشمند بودن سیستم است یعنی اگر در مدتی که اتومبیل خاموش است و ضبط هم روشن باشد اگر از شیشه‌های برقی یا برف‌پاکن‌ها و هرچیز الکتریکی خودرو، کار کنید ضبط متناسب با آن زودتر خاموش می‌شود و یا اگر اتومبیل را روشن و بلافاصله خاموش کنید، مجددا سیستم برای محافظت از باطری اجازه روشن شدن ضبط را نمی‌دهد و روی صفحه نمایشگر وسط علامت eco mode به معنای حالت اقتصادی ظاهر می‌شود.

چراغ‌های سقفی:

اگر درب‌های اتومبیل به صورت طولانی باز باشند، برای محافظت از باتری چراغ سقفی به صورت خودکار خاموش می‌شود. نکته‌ی بعدی در مورد آن این است که زمانی که اتومبیل را خاموش می‌کنید و سوییچ را در می‌آورید، چراغ سقفی روشن می‌شود تا هم بتوانید دستگیره‌های درب را به راحتی پیدا کنید و هم بتوانید در محیط‌های تاریک وسایل مورد نیاز را در اتومبیل پیدا کنید.

برف‌پاکن‌ها:

برف‌پاکن‌های پژو 206 به صورت خودکار و متناسب با سرعت اتومبیل، سرعت ‌آن‌ها نیز تغییر می‌کند. یعنی اگر به طور مثال در ترافیک باشید یا اتومبیل متوقف باشد، سیستم برای جلوگیری از آسیب دیدن تیغه‌های برف پاکن، سرعت آن‌ها را کم می‌کند و فاصله بین هر بار حرکت کردن برف پاکن ها را زیاد می‌کند.

چراغ‌های اتومبیل:

اگر زمانی که چراغ‌های بزرگ اتومبیل روشن هستند، اتومبیل را خاموش کنید، چراغ‌ها به صورت خودکار خاموش شده و با روشن کردن مجدد اتومبیل آن‌ها نیز روشن می‌شوند.

سیستم تهویه اتوماتیک:

این سیستم که توسط بوش برای 206 طراحی شده دارای برنامه‌ای می‌باشد که اگر شیشه‌های جلو و کنار بخار گرفته باشند، با زدن دکمه‌ی آن در عرض 10 ثانیه تمام بخارهای شیشه‌های جلو و کنار از بین می‌روند.

قفل و فلاشرها:

درب‌های پژو 206 در سرعت‌های بالای 10 کیلومتر به صورت خودکار قفل می‌شوند که می‌توان این عمل را فعال یا غیر فعال کرد که برای انجام آن کافیست تا به مدت 5 ثانیه کلید قفل مرکزی را نگه دارید. فلاشرها نیز به صورت خودکار در صورت ترمزهای شدید به کار می‌افتند، در صورت پارک کردن اتومبیل در مکان‌های شلوغ مانند پارکینگ‌های عمومی برای پیدا کردن راحت‌تر اتومبیل با زدن کلید قفل روی ریموت چراغ سقفی اتومبیل روشن می‌شود و خودرو شروع به فلاشر زدن می‌کند.

صفحه نمایشگر چند منظوره در داخل کیلومتر شمار:

خیلی‌ها تصور می‌کنند صفحه نمایشگر 206 فقظ مقدار مسافت طی شده را نمایش می‌دهد در حالی که علاوه بر آن سطح روغن موتور و سرویس‌های دوره‌ای اتومبیل را نیز نشان می‌دهد. نکته‌ی آن هوشمند بودن اتومبیل در قبال سرویس‌های دوره‌ای است مثلا برای تعویض روغن موتور سیستم فاکتورهایی نظیر چند بار روشن و خاموش کردن خودرو در روز و فاصله‌ی هر بار روشن و خاموش کردن اتومبیل را در نظر می‌گیرد و محاسبه‌ی آن سیستم تشخیص می‌دهد که اتومبیل در مسیرهای کوتاه یا طولانی مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به آن میزان سرویس‌های دوره‌ای را زیاد یا کم می‌کند (البته به صورت پیش فرض برای آن 20 هزار کیلومتر در نظر گرفته‌اند).

آپشن‌های غیر فعال:

منظور از این آپشن‌ها این است که آنها در ECU اتومبیل تعریف شده‌اند اما غیر فعال می‌باشند و بعضی از آن ها را بدون هزینه و با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان فعال کرد و برخی دیگر نیازمند آن هستند که قطعه آن‌ها در اتومبیل نصب شوند. آپشن‌هایی که می‌توان روی 206 نصب کرد عبارتند از: بوق سرعت اتومبیل را با استفاده از دستگاه دیاگ می‌توان روی هر سرعتی تنظیم کرد، نصب کروز کنترل و لیمیتد سرعت (تمام سیم‌کشی‌های آن در خودروی 206 نصب شده است)، نصب سیستم کنترل وپایداری ESP و سیستم ضدلغزش ASR (که درECU و سیستم ترمز 206 تعریف شده است)، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور عقب به صورت فابریک حتی سیم‌کشی‌ها و فیوز آن نصب است، سنسور نور و باران، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو. البته برای نصب هر کدام از این سیستم‌ها مکانیک ماهر نیاز است وگرنه ممکن است به سیستم الکترونیکی خودروی شما به شدت آسیب برسد.

نویسنده: امیر حسین صادقی



تاريخ : جمعه ۱٩ اردیبهشت ،۱۳٩۳ | ٢:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : حمیدمظاهری راد | نظرات ()
  • فروش بک لینک | بک لینک